Test: 1. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

BMW X1

- gentestet - med plads til
forbedringer



   

Generelt er BMW X1 uden tvivl en sikker bil, men BMW skulle tage et kursus i at skabe optimal sikkerhed mod piskesmæld - og så selvfølgelig optimere bilen til at bestå pæletesten og fodgængertesten bedre


Følgende skrev vi,
da BMW X1 blev testet første gang i slutningen af 2009. I 2010 blev X1 revurderet fordi der var kommet et nyt element ind i fodgængertesten - måling helt ud til bilens forreste hjørner. Det indbragte X1 et ekstra procentpoint i fodgængertesten og ellers skete der ingen ændringer.
Nu er BMW X1 så blevet revurderet en gang til, og er nu 
godkendt til at måtte bære Euro NCAP 2011-mærket på selve bilen og ved annoncering.
Og så er BMW X1 den første bil, hvis ESC stabilitetssystem er blevet gennemgået og praksis-testet efter Euro NCAPs nye "protokol", der bl.a. omfatter banekørsel. Så nu er det ligesom med selehuskerne ikke nok at systemet er til stede. Det skal også fungerer i henhold til Euro NCAPs retningslinier.

Vi fortsætter her med oplysninger fra den nyeste 2011-testrapport:

 

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god, og forreste, venstre hjørnestolpe bevægede sig kun 5 mm ind i kabinen, der forblev helt stabil under frontaltesten. BMW kunne demonstrere, at personerne på forsæderne ville have samme sikkerhed også selv om de intager en lidt anden position på forsædet end den i testen.

Sidetesten var perfekt, men det samme gjaldt ikke pæletesten, der afslørede en for kraftig indtrykning af førerens ribben.

 Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,46 point ud af 4,0 mulige, er dårligere end man kunne forvente af et mærke som BMW.

(Se bilens placering blandt samtlige piskesmældtests HER )

 

Barnesikkerheden er meget høj, 86% af de 100 mulige. Frontairbaggen kan kun frakobles af et autoriseret BMW-værksted, hvilket forekommer noget bøvlet. Det betyder jo så et enten-eller, så har man fået frakoblet passagerairbaggen for at sikre et spædbarn i en bagudvendt autostoil placeret i forreste passagersæde, vil unge og voksne passagerer ikke mere være beskyttet af airbag. Faren ved at køre (ulovligt) med et barn i bagudvendt autostol placeret foran en ikke deaktiveret airbag, er tilfredsstillende afmærket.

 

Fodgængersikkerheden  er ikke markedets bedste. Kofangeren beskytter en fodgængers ben godt, hvorimod overgangen mellem den lodrette front og motorhjælmen udgør en stor risiko for skader på en voksen, hvilket også er tilfældet forneden på vinduesrammen.. Et barn, der måtte blive påkørt vil kunne slippe uden at bilens konstruktion forstærker skaderne.


Den aktiv sikkerhed 
 tilgodeses nu med den godkendte ESC (hvilket ikke belønnes særskilt) og med selehuskere på de to forsæder, men ikke på bagsædet, ligesom der heller ikke er en justerbar fartbegrænser.

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,1

8,0

7,0

2,5

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Lille offroader 4x4

Egenvægt: 1490 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (godkendt af Euro NCAP)

Frontairbags
Sideairbags (kroppen)

Hovedbeskyttende sideairbags
Selekraftbegrænser

Seleforstrammere

2 selehuskere

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

87

86

64

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Frontaltest ved 64 km/t

 

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
KLIK på billede

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                                      www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk