(BMW) Mini Countryman
|


|
Af en BMW at være ser Mini Countrymans resultat ikke speciel godt ud, når man ser på grafikkens farver. Det er en lille bil og det giver muligheder for benskader. På Mini’en er det lårbenet, der er i farezonen, alt efter førerens statur og siddestilling.
Resultatet i frontaltesten er da også lidt lavere end der til og med 2008 blev krævet for et femstjernet resultat og lidt under, hvad Mini Cooper i 2007 opnåede, da den ligesom Mini Countryman fik en femstjernet karakter. Til gengæld klarer den nye Countryman sig pænt i barnetesten, i fodgængertesten og rigtig flot i piskesmældtesten.
Mini Countryman havde ikke monteret muligt ekstraudstyr som airbaglås i passagersiden, selv om en frakoblet airbag er en EU-betingelse for, at der må transporteres et bagudvendt barn i forreste passagersæde. Men der var tydelige labels, der fortalte om faren herved, det var blot nøglelåsen, der manglede!
Fodgængersikkerheden for børn er god, men ikke for voksne. Generelt placerer Mini’en sig på fodgængerområdet sig dog i den bedste tredjedel af årets testede biler.
Konklusion: Et pænt femstjernet resultat, men med muligheder for forbedringer, særlig i frontaltesten.
Front |
Side |
Pæl |
Bagfra |
11,9 |
8,0 |
6,9 |
3,4 |
Maks
16 |
Maks.
8 |
Maks.
8 |
Maks.
4,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.
.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
T
il højre ses testværdierne, udtrykt i farver, hvor grøn er bedst og rød er dårligst. Der er den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest - symboliseret ved det lille hoved med den farvede nakke, alt efter resultatet.
|
Voksen % |
Børn % |
Fodgængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
84 |
83 |
63 |
71 |
Maks 100 |
Maks. 100 |
Maks. 100 |
Maks. 100 |
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.

| |
Frontaltest ved 64 km/t |
 |

Mini'en, der blev testet, var højrestyret. Det ligger i Euro NCAPs fundats, at 20% af de testede biler skal have rattet i højre side. Det skyldes ikke mindst, at Euro NCAP opstod i England.
Teoretisk set er der ingen forskel på højre- og venstrestyrede biler. Ved EU's godkendelsestest anvendes også kun en enkelt udgave, den som fabrikken skal skønne er dårligst. Se man på resultaterne gennem tiden, er der en tendens til, at de højrestyrede biler, har der lidt sværere fordi motorblokken som regel har sin tykke ende i højre side.
Men fabrikken skal overfor Euro NCAP erklære, at bilerne er lige sikre uanset i hvilken side rattet sidder. |
Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletestenblev klaret absolut tilfredsstillende. Mini Countryman har samme problem som så mange andre små biler: Der er ikke plads til personer af alle størrelser og drøjde ved forsæderne. Derimod er det egentlig forbavsende så godt en lille bil som Mini Countryman kan tage imod den 25 cm brede stålpæl, som den møder sidelæns med 29 km/t | |
|

Piskesmældtesten er med sine 3,4 point ud af 4,0 mulige, upåklagelig. |
 Barnetesten gav gode resultater i den dynamiske del, altså i selve crashtesten. Testbilerne var ikke udstyret med airbaglås i passagersiden, men advarselsmærkerne om faren ved at placerede et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke frakoblet airbag var på plads..
| |
|
Samtlige testede biler i 2010
Se video (ny test)

T ilbage til testens forside |