Audi A1 |


|
Audis nye A1 overrasker med en halvdårlig sidetest. I hvert fald relativt set, idet sidetesten , hvor bilen rammes af en 1,5 m bred rullende barriere, kun sjældent giver anledning til kritik i modsætning til den skrappe pæletest, der trykker karrosseriet ind i en bredde på kun 25 cm. Det blev dog til fem stjerner.
Karosseriet forblev stabilt og Audi A1 brillerer med god beskyttelse af fører og forsædepassagers ben, ellers et svært område for de mindre biler. Testen viste samtidig, at samme resultat vil kunne opnås selv om personer af forskellig størrelse ikke sidder så korrekt i sædet som testdukkerne.
I sidekollisionen gjorde sideairbaggen ikke den ønskede gavn, men mærkværdigt nok klarede Audien den, som nævnt, væsentlig skrappere pæletest.
Børnene på bagsædet sad godt og sikkert i deres autostole, men den risiko, der er ved at transportere børn på forsædet, var ikke markeret tydeligt nok i henhold til Euro NCAPs krav.
Især var risikoen ved at placerede et barn i en bagudvendt autostol foran passagerairbaggen uklar og dårligt placeret.
Fodgængersikkerheden er for dårlig, ikke mindst for en voksen, der måtte blive påkørt.
Den aktive sikkerhed er tilgodeset med ESC og selehuskere i begge forsæder samt ved bagsædet – den sidste er forbavsende nok kun til stede i tre af de 13 biler i denne testomgang.
Beskyttelsen mod en piskesmældskade, f. eks. ved en påkørsel bagfra, er Audi A1 med hensyn til farvemarkering (grøn, orange eller rød) kun på det jævne, men reelt er resultatet ganske tæt på grøn markering.
Konklusion: Audi A1 lever, om end i det femstjernede område, sikkerhedsmæssigt ikke op til mærkets øvrige ambitioner
|
Front |
Side |
Pæl |
Bagfra |
14,9 |
6,9 |
7,5 |
2,9 |
Maks
16 |
Maks.
8 |
Maks.
8 |
Maks.
4,0 |
Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer, altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.
.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Til højre ses testværdierne, udtrykt i farver, hvor grøn er bedst og rød er dårligst. Der er den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest - symboliseret ved det lille hoved med den farvede nakke, alt efter resultatet.
|
Voksen % |
Børn % |
Fodgængere % |
Aktiv sikkerhed, % |
90 |
79 |
49 |
86 |
Maks 100 |
Maks. 100 |
Maks. 100 |
Maks. 100 |
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest, ses herover i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%

|
Frontaltest ved 64 km/t |
 |
Audi A1 klarede frontaltesten i fin stil og selv om bilen hører til de mindre, yder den alligevel bedre beskyttelse af bene end mange konkurrenter
|
Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret i bedre stil end de fleste konkurrenter kan klare. Og ganske overraskende bdre end den almindelige, normalt ukomplicerede sidekollisionstest | |
|

Det havde klædt en bil som Audi 1 også at have kunnet brillere med en god piskesmældtest. Det blev kun til orange markering, men godt nok tæt på grønt. Piskesmældtesten foregår med bilens førersæde placeret på en slæde, så testen kan gentages tre gange med forskellig hastighed uden at det koster en ny bil hver gang.
|
 På billedet ses den tre-årige bagsædedukke i den, som foreskrevet, fremadvendte autostol. Det blev til maks point for den 3-årige og med den 1,5-årige dukke i en bagudvendt stol pointmæssigt lige i hælene. | |
|
Samtlige testede biler i 2010
Se video

T ilbage til testens forside: |